Laatst was ik op zoek naar een nieuwe broek. En ik zocht op een leuke kaki chino met een beetje stretch erin. Wel nu, Google shopping is your friend natuurlijk! Naast de bekende Zalando en About You! advertenties kwam ik op Suitable. En daar heb ik de broek besteld.
Webshops leveren vaak gratis, dat is heerlijk en ozo makkelijk! Je betaald de prijs via iDEAL en heel snel wordt jouw pakketje bezorgd, meestal al de volgende dag. Dat gratis daar houden wij Nederlandsers van he ;-) Dus die chino broek, was snel besteld en de levering is was gratis. Super! Opgevolgd door een snelle levering dus ik ben tevreden dacht ik...
Auw! De verkeerde maat :-(
Ach je bent al snel te optimistisch als de lente nadert. Natuurlijk was de broek te strak in de taille. Oef even slikken. Niks aan de hand toch? Gewoon retour en dan omruilen voor de juiste maat. No worries, mannen kunnen ook online shoppen.
Even de retour aanmelde en dan weer terugsturen. He wacht, wat zijn er retourkosten?! Van de webwinkel naar de klant bij Suitable is gratis maar het wordt een ander verhaal als je de broek wilt ruilen. De verzendkosten van retour zijn voor mijn rekening.
Even rekenen: de broek naar boven afgerond was circa 80 EURO. de broek weer verzenden via PostNL dat kostte mij bijna 8 EURO (!). Oef dat doet pijn, ik dacht even snel bestellen in de veilige gedachte dat je altijd terug kan sturen als de maat niet goed is. Maar daar zitten dus kosten aan die niet misselijk zijn!
Afbeelding: de retourkosten zoals te vinden op website van Suitabel bron: https://www.suitableshop.nl/hoe-retourneer-ik-iets/
Laat ik duidelijk zijn, Suitable is een heel nette firma, ze mogen dit vragen. Het ligt aan mij, ik ben een verwende consument die snel wil bestellen, nog sneller geleverd wilt krijgen. En in geval van retour moeten die kosten ook nog eens vooral niet voor mijn rekening zijn,
Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Ik moest even de les leren en zoals ThuisWinkel.org vermeldt terugsturen het is geen verplichting.
Daar waar webwinkels vooral de klanten wilden verleiden met gratis bestellen en dito retour (dat geeft immers omzetgroei). Gaan veel shops nu over naar een model waarbij de kosten van verwerken retourzendingen en verwerken van de producten weer worden gedragen door de klant zelf.
Redelijk?
Je mag er wat van vinden, maar de keuze is van de ondernemer. Jouw keuze van waar je koopt, die ligt bij jou.
Een van de redenen die men bezigt is dat het milleu belast wordt met het immense volume van retour. CO2 uitstoot van alle bestelbusjes die de wijk in en uit rijden dat wordt ook gezegd. Gaat het helpen als wij met zijn allen minder online bestellen? En meer naar de stad gaan en daar winkelen?
Hoe zie jij dit, wil jij gratis levering en retour? Is dat makkelijker of heb je liever dat er een premie betaald wordt? Reageer hieronder!
Reacties